Print deze pagina

. INFO voeding, meridianen, littekens

 

belangrijke INFO voeding  

 

-  iedereen is anders, laat je testen!          

-  varieer met voeding!


Zuivel :  1 glas melk = 1 glas yoghurt = 1 glas karnemelk = 1eetl. kwark = 1/2 (winkel)plak kaas

* 1 Glas koemelk komt overeen met ± 1½ glas geitenmelk en 1 - 1½ glas melk van schaap, kameel of paard

* Vervangers van zuivel: sojamelk, sojayoghurt (eet soja met mate),  rijstemelk, amandelmelk, hazelnootmelk, kokosmelk en havermelk (haver- en notenmelk alleen gebruiken indien gluten of noten oké zijn)

* Roomboter is vooral vet en wordt daarom vaak goed verdragen

* Er is ook sojacuisine,  rijstecuisine of kokosroom (soort room)

* Als kaasvervanger b.v. :  olijven, blokje tofu met olijven, noten, dadels, vijgen, edelgistvlokken

* Kalk zit o.a. volop in: tahin, amandelen, broccoli, boerenkool, banaan en zeewier.      - tahin = sesamzaadpasta : 1 eetl./dag voldoet aan dagelijkse hoeveelheid kalk - amandelen: 5 -10 /dag voldoet aan dagelijkse hoeveelheid kalk         - of neem Urticalcin van A. Vogel = brandnetelkalk; bevordert de kalkopname

 

* Zuivel  reageert op de slijmvliezen; als je met zuivel stopt verbetert 't slijmvlies van je darmen 

       

Gluten = tarwe, haver, gerst(= gort) en rogge     

tarwe = spelt, bulgur,couscous en kamut

* Ook tarwe en gluten verzwakken de darmslijmvliezen; als je daar gevoelig voor bent, dan ook tijdelijk met tarwe en gluten stoppen. Als je stopt met zuivel en je houdt je aan de voor jou nog toelaatbare hoeveelheid tarwe/gluten geef je jou darmen de gelegenheid om te genezen.          

 

* Glutenvrij = rijst, maïs (cornflakes en polenta), gierst, quinoa, amaranth, boekweit en teff, sorghum =kafferkoren en tapioca (= cassave- of maniokwortel).

Maïsbrood is vaak 70-80% tarwe! Van teffmeel en/of boekweitmeel met ei en bv. rijstemelk kun je heel goed pannenkoeken maken en hier je beleg op doen.

 

Belangrijk; eet elke dag gevarieerd met de granen anders bestaat er de kans dat je voor het geen je te eenzijdig eet een tolerantie opbouwt.

 

Je zou dan bijv. kunnen beginnen met smorgens een gekookte muesli van alle soorten granen (die je samen kookt) die je kunt verdragen zo krijgt het lichaam van alles wat binnen. Je kunt ook elke dag een ander graansoort eten, dan heb je bijv. over de hele week ook verschillende granen binnen.

 

* Zuurdesembrood (zonder gist) verteert de tarwe voor en is  daarom vaak beter verteerbaar

* Spelt is een oertarwe: in de jaren 60 is de gewone tarwe genetisch gemanipuleerd en is er het stofje gliadine bijgekomen; veel mensen verdragen gliadine  slecht. Speltbrood bevat geen gliadine daarom kan het zijn dat je beter reageert op speltbrood, maar het blijft tarwe (gluten)

 

* Eet rijstwafels, mihoen, glutenvrije pasta/macaroni (vaak van rijst en maïsmeel), restje nasi, salade, soep, glutenvrije crackers (van quinoa, amarant, rijst/maïs of kastanje), pannenkoeken (bijv. van teffmeel met ei en amandel of rijstemelk). Gebakken appel met rozijnen, zaden/pitten, kaneel, honing en een restje rijst is een heerlijk ontbijt

* Eet op brood: appelstroop, jam, notenpasta's, tahin (eventueel met honing), salade, banaan, tartex (= vegetarische paté), kip, vis, vlees, kokosbrood, marmite (zitten veel van de B- vitaminen in, ook o.a. vit B-12), gebakken appels enz.  

                              

Nachtschaden (= eigenlijk een gifplant, bevat Solanine) : aardappel, tomaat, courgette, komkommer, paprika en aubergine. Deze groenten tegelijkertijd eten valt niet goed in je darmen kan toxisch werken

* Mag je geen aardappel; maak puree van gierst met bloemkool Æ zet genoeg water op met 1 kopje gierst en bio-bouillonblok, als dit kookt, voeg je een halve bloemkool toe, laat dit 15-20 minuten koken en pureer het met de staafmixer. Hier kun je dan bv. wortel met ui bij doen of boerenkool, dus wat je lekker vind op stamppot van te maken. Je kunt ook de aardappelen vervangen door bijv. zoete aardappel/bataat, knolselderij, pompoen  enz..  

                             

Pinda

Is een boon, geen noot!                                                                                                                

* Indien geen pinda, meestal ook geen bonen (sperziebonen, snijbonen, tuinbonen, peultjes, erwten, kikkererwten, witte/bruine bonen, kapucijners, taugé ( is n.l. van de mungboon) enz. Linzen worden vaak wel verdragen. 

              

Noten en zaden:    

Vaak geldt; Indien geen amandelen dan ook geen andere noten 

                  

Geen vlees : eet granen met linzen, rijst met linzen of granen met bonen (o.a mungbonen of katjang idung): dit zijn volledige vleesvervangende combi's doordat ze volwaardige eiwitten bevatten  

Voor vitamine B12: eet eieren, zeewier, pollen, biologische peterselie, soms een beetje vis, marmite 

          

Vis en schaaldieren: Garnalen en mosselen zijn vaak allergenen, soms ook zalm is dan meestal vanwege de rode kleurstof  

             

Olie en vet:

Goede vetten zijn: kokosolie/vet, roomboter en saffloer olie (distelolie), arachide ofwel pindaolie (maar dat moet je pinda kunnen verdragen) deze kun je goed verhitten en vormen geen transvetten. Lijnzaadolie bevat veel omega 3 vetten maar mag je niet verhitten: dus koud gebruiken. - Eet avocado   

              

Fruit en suiker:

I.p.v. witte suiker kan mogelijk : rietsuiker, honing, agavesiroop, rijststroop of Stevia plantje (honingplant), kokosbloesemsuiker of siroop enz.  

         

Voedseltoevoegingen/gifstoffen: in veel kant en klaar producten zitten conserveermiddelen, kunstmatige zoetstoffen en smaakversterkers; ze kunnen allerlei  lichamelijke en psychische klachten veroorzaken

 

* Gebruik bv. Jacob Hooy kruiden en bouillonpoeder of Herbamare = kruidenzout van A. Vogel verkrijgbaar bij Voedingsspeciaalzaken en drogisterijen) deze bevatten geen schadelijke smaakversterkers e.a.:  zoals E621 = MSG = Mononatriumglutamaat of gistextract


* Let op met 'light producten', deze bevatten vaak kunstmatige zoetstoffen, zoals Aspartaam = E951: deze ontregelt de werking van een belangrijke Neurotransmitter(hormoon brein) net als E621       

 Eet bij voorkeur biologische producten, maar als je geen melk verdraagt is ook biologische melk geen optie! Het blijft melk   

* Drink voldoende water! Liefst 1 ½ tot 2 liter per dag!  Je brein heeft puur water nodig, ook thee en koffie is als voeding voor je brein; dit is water met een toevoeging.

                                       

* Zout: Zeezout, Keltisch zout en Himalaya zout (uit natuurlijke bron) i.p.v. gewoon keukenzout, de eerste 2  zijn beter voor je water-zout huishouding in en om je cellen.

Probeer zoveel mogelijk gevarieerd te eten, dan krijg je ook veel verschillende voedingsstoffen binnen, met bv. granen , groente, soorten linzen, variëren er is keus genoeg

 

Weetjes over zuurkool

  • Zuurkool is een zuiver natuurlijk product, rijk aan vitaminen C. Het bevat geen conserveringsmiddelen, geur-, kleur en smaakstoffen. De houdbaarheid wordt bepaald door het hoge vitamine C gehalte.
  • Zuur en zout worden heel vaak door elkaar gehaald. Zuurkool is niet zout. In een zakje zuurkool van 500 gram zit slechts 6 gram zout. Mensen die een zoutarm dieet volgen mogen meestal zuurkool eten.
  • Elke dag een plukje verse zuurkool, zo uit het vat of uit een zakje eten, is heel goed. Zuurkool activeert de darmflora en bevordert de stoelgang. Mensen met een moeilijke stoelgang ervaren verbetering als zij bij het ontbijt 50-100 gram zuurkool eten. Zuurkool is rijk aan vezels. Zuurkool is licht verteerbaar. Dit komt door de natuurlijke omzetting van koolhydraten in melkzuur. Daarom wordt zuurkool goed verdragen door de meeste maag- en darmpatiënten.
  • Zuurkool niet wassen. Integendeel, u wast een deel van de voedingswaardige vitaminen en de aroma eraf. Vindt u de zuurkool iets te zuur, dan kunt u dit afzwakken door het toevoegen van wat suiker of honing.
  • De beroemde Belgische arts en vitaminen-onderzoeker Dr. Herman le Compte zegt o.a. dat zuurkool alle ingrediënten bevat die zorgt voor meer energie en een stralend uiterlijk. Zuurkool bevat veel melkzuren en enzymen, ijzer, calcium, vitamine B en zink. De combinatie van deze stoffen heeft de volgende heilzame werkingen:
    • Schadelijke bacteriën en virussen worden vernietigd, die cellen ontgift. Stofwisselingsslakken worden gemakkelijker afgevoerd. De huid wordt schoner en ziet er frisser en jonger uit.
    • De aanmaak van bloed en hormonen wordt versterkt, net zoals het afweermechanisme tegen infecties. Energie en uithoudingsvermogen stijgen
    • Hart en zenuwgestel worden versterkt, stress wordt beter opgevangen

__________________________________________________________________________________

Tip:      Æ boeken om te lezen:        Oersterk         Drs. Richard de Leth      ISBN 9789 0818 99 024

                                               Weten van (h)eerlijk eten     Rineke Dijkinga  ISBN 978 90 818215 06     

www.glutenvrij-lepoole.nl , voor heel veel glutenvrije producten, ook wanneer je bijv.  zelf je brood wil bakken.

www.voedzo.nl , hier staan leuke E-boekjes op voor weinig geld.

 

 

 




 

 

 

 

 

Wat zijn meridianen: 

 

Meridianen worden ook wel energiebanen of levensstromen genoemd. Hierdoor stroomt onze levensenergie.

Er zijn 12 belangrijke meridianen, die hoofdmeridianen worden genoemd.

Deze hoofdmeridianen doorstromen onze linker- en rechter lichaamshelft en zo bereiken deze levensstromen

ons gehele lichaam.

Wanneer alle meridianen krachtig stromen wordt alles in het lichaam van voldoende energie voorzien en

kan ziekte voorkomen worden.

 

                                                     

                                            Dit is een gedeelte van de Galblaasmeridiaan

 

Deze meridianen zijn verbonden  met een orgaan of een weefsel en kunnen ook gebruikt worden om organen en/of weefsels te versterken, energie te geven. 

 

Hieronder volgt een beknopt schema van de meridianen met de energetisch verbonden organen en gebieden.

 

maag / milt:                           smaak - bindweefsel- steunweefsel - pezen - warmtehuihouding

dunne darm / hart:                spraak - tong - vaten - opname en afgifte van voedingsstoffen

blaas / nieren:                       oren - pupillen - botten - merg - energie

lever / galblaas:                    ogen - spieren - pezen - stofwisseling - energie

longen / dikke darm:             huid - haar - neus - uitscheiding van afvalstoffen (vaste stoffen door dikke     darm, CO2 (koolzuurgas) door longen en bij bijv. eczemen via de de huid)

drieverwarmer / kringloop:   zorgen samen voor voeding en energie in de cellen

 

 

 

Littekens:

 

Als er een litteken over bijv. de galblaas meridiaan loopt (zijkant van het been), dan ontstaat er ook een zone van het orgaan galblaas. Dit omdat de galblaas rechtstreeks verbonden is met het orgaan galblaas. Door het litteken kan de energie niet goed door de meridianen stromen. Het stagneert, en werkt als een dam. Men kan zelfs tintelingen waarnemen van de galblaas meridiaan. Door het litteken kan de spanning in een orgaan reflex zone op de rug zo toenemen dat de energiecirculatie op de rug stagneert. Als namelijk de huid zo strak gespannen is, kan de energie die zich onder de huid bevindt niet goed meer doorstromen.

 

Ontstoren van litteken weefsel kan o.a. met:

Rood licht: Wat je ook zelf kan doen. Je gebruikt een gewoon ouderwets zaklampje, (een gewoon gloeilampje, dus liever géén led), hier overheen doe je met een elastiekje het rode papiertje/ cellofaan van een kersenbonbon.

Daarmee strijk je 3 tot 5 keer heen en weer over je litteken. Doe dit 1á 2 x per dag. 

Dit stimuleert n.l. de doorbloeding van het weefsel.

 

 

 

 

 


Vorige pagina: Mini kuur
Volgende pagina: Voeding test